söndag 28 mars 2010

TV4 avslöjar: Det finns en vagn på tåget där man inte får vara högljudd

Att TV4-människor skulle vara en bunt ouppfostrade pajasar som arbetar på en oseriös kanal styrd av djävulen själv har alltid varit en vitt spridd fördom bland mina vänner och bekanta.

På senare år har jag dock personligen fått en viss respekt för tv-kanalen i fråga. Jag tittar en hel del på deras program, och uppskattar inte minst travsändningarna, la liga-bevakningen och Fotbollskanalen Europa.

Som varandes ett fullgott medietrash så använder jag mig även av Twitter. Och där utspelades igår ett riktigt storslaget drama. Anna Brolin, Patrik Ekwall och Olof Lundh skulle nämligen åka tåg till Kalmar. Nedan följer ett sammandrag av deras tweets från den spektakulära tågresan. En tågresa som försiggick i så kallad "tyst avdelning" - något som innebär vissa problem med etiketten för våra kära vänner...


Patrik Ekwall: Av någon anledning är vi bokade i tyst avdelning. Som att sitta på ett prov i skolan. Rädd för att någon skjuter mig om mobilen ringer.

Anna Brolin: Traumatisk upplevelse på "tyst avdelning". Emot min natur. Givetvis redan utskälld av dam. Har aldrig längtat efter Alvesta så innerligt.

Olof Lundh: Riktigt dålig stämning i tysta vagnen när en Magdalena Ribbing-dam ryter till om att @annabrolin snackar för mycket.

Patrik Ekwall: Bloggat här http://ekwall.fotbollskanalen.se/2010/03/27/pa-vag-i-ett-fangelse/ om den mest absurda resan jag någonsin upplevt:

Patrik Ekwall: Jag får fnitteranfall nu! Som barn i skolan. Tyst avdelning är, by far, bland det mest bisarra jag någonsin upplevt i resform. Släpp ut mig!

Olof Lundh: Nu nyser en dam högt. Är rädd att Magdalena Ribbing-kopian ska kasta av henne från vårt X2000. Då hinner vi ju inte till Kalmar.

Anna Brolin: 45 minuter kvar till yttrandefrihet. Det vill säga Alvesta.

Olof Lundh: När Ribbing-kopian vände sig om och väste att @annabrolin och jag skulle vara tysta så var det hot i blicken.

Anna Brolin: Ribbing-damen höll på att få totalt frispel när nya resenärer klev in, omedvetna och okunniga, om de konventioner som finns i "tysta vagnar"

Olof Lundh: Pust. Äntligen framme i Sveriges svar på Norwich: Kalmar. Skönt med fast mark under fötterna efter en tågresa jag vill glömma men lär minnas

Patrik Ekwall: Utsläppta! Vi får prata! http://yfrog.com/167yjj

Anna Brolin: Andas ut. I vanlig vagn nu. Utan tystnadsfascister och förbud. Däremot en mycket högljudd konduktörska. Med mord i blick. Vi njuter ändå

Patrik Ekwall: Någonstans satt nog Roy Andersson och regisserade scenerna i vår tysta vagn.

Anna Brolin: Pues, para todos fuera de Suecia - Sabeis que en los tren suecos tenemos despachos de silencio, donde no puedes ni hablar suave.. Muy raro..

2 kommentarer:

Magnus sa...

Fantastiskt! Stor, ofrivillig komik.

Unknown sa...

Jag följde också det hela och kom att tänka på hur stökig man var med polarna när man satt på tåg/buss i högstadiet och gymnasiet. Man eggade liksom varandra och hade ingen förståelse för människor runtomkring en. Sen en dag gick det upp ett ljus...