söndag 27 december 2009

Glidtacklingen firar jul

Det sista jag minns av gårdagskvällen är en bit stilton och en sauternes som bara smakade sött, sedan blev allt svart och jag vaknade upp i min pappas gästrum åtta timmar senare.

Dygnet dessförinnan, det vill säga på juldagen, hade jag varit hembjuden till en blåvit vän på något som oskyldigt kallades "jullunch", men som även det urartade till whiskeyhävning och osedligt beteende på nattklubb.

På nämnda jullunch närvarade hur som helst en hängiven gaisare och bekant ansikte i göteborgs klubbvärld. När jag kom in var det första man sa att "Ola är ledsen idag", och där satt han mycket riktigt, med moloken blick och ett gigantiskt rödvinsglas framför sig. Klockan var då tre på eftermiddagen.

Men vad var det som egentligen hade hänt? Jo, tre timmar tidigare hade nyheten kablats ut att blåvitt gjort klart med den stora gais-profilen Per "Pärlan" Ericsson, en 21-årig targetplayer med u21-landslagsmeriter och stort löphjärta. Sex miljoner sägs det att makrillarna fick för besväret.

Men inte nog med det.

Följande dag, annandag jul 2009, köper jag som vanligt Aftonbladet. Och vad läser jag där? Jo! Att Gustav Svensson och Ragnar Sigurdsson med största sannolikhet STANNAR i IFK Göteborg.

Sportbladet hade dessutom skisserat en tänkbar blåvit startelva i nästa säsong, och där hade SAMTLIGA spelare landslagsmeriter! När hände det senast i allsvenskan?

Inga kommentarer: