tisdag 19 augusti 2008

När broderfolket jublar


Har i dag sett OS old style, bara SVT1 och alltså ingen SVT24, ingen text-tv, ingen nätuppkoppling som klarar streamade bilder eller ens finns i närheten (man måste gå upp för en trappa, herregud!). Å andra sidan fick jag tid att betänka hur otroligt bortskämda vi har blivit. Vi behöver inte längre sitta och kolla på trist beachvolley om vi inte vill längre. Tänk på det när ni minns OS i Seoul eller så. Som kronan på verket kom dessutom Jan Lorentzon via ett reportage om Cathy Freeman in genom rutan kväll. Jan Lorentzon! Snacka om vibbar från Östtyskland-Rumänien i volleyboll 1988.

Och se, jag behövde inte heller se beachvolleyn. Jag har haft danska DR1 och TV2 också, och jäklar vad skönt det är att slippa snusförnuftiga Jonas Karlsson och Anders Gärderud. Här är det pang på rödbetan.
Om man gillar velodromcykling och kanot och segling. Det visade de hela dan (ja, och lite friidrott, men då var jag inte framför tv:n).
Så nu är man hooked on velodromcykling. Såld.
Det verkar finnas två sorters: förföljning, där man tävlar mot varandra två och två, med starter på var sin långsida. Och så sprint, som är den där de lurpassar på varandra och knappt rör sig framåt i två varv innan de kör så det ryker i ett varv. Verkligen fascinerade, och jag kan nästan reglerna nu.
Här tog danskarna ett lagsilver i förföljningen i dag, och dessutom firade de en viktig handbollsseger över tyskarna, ett guld i segling 49er, som togs i går men överklagades och blev klart i dag, samt ett guld i rodd som togs i går men firas än.
Gissa om de är galet glada? Gissa om det är halvt schizofrent att då zappa (alltså gå fram till tv:n och trycka på en stor knapp, you kids out there) till SVT1 och höra svenskarna prata 18:e plats i triatlon.

Så bli inte förvånade om ni snart hör mig sjunga

Der er et yndigt land,
det står med brede bøge

nær salten østerstrand

nær salten østerstrand.

Det bugter sig i bakke, dal,

det hedder gamle Danmark,

og det er Frejas sal,

og det er Frejas sal.

2 kommentarer:

Staffan sa...

Lysande inlägg. Såpass bra att jag undviker att blogga om vad som hänt sedan jag gick ur sängen klockan 03. Klüft har hoppat jättelångt, en tjej från Bahrain har vunnit en 200-metersförsök iförd burkha, Lagerbäck har utlovat 3-5-2 mot Frankrike, och Björn har skickat mig världens roligaste msn-meddelande igår kväll:

Björn skickat 2008-08-18 23:16:
sköna rubriker idag: har gjort en topp fem lista:
Björn skickat 2008-08-18 23:24:
1, Anna Lindberg sugen på mer efter sjätteplatsen ”Just nu känns det svårt att lämna det här”. 2, "simmarna är ångerfulla - de skäms som hundar" , 3, Sverige rasade i laghoppningen - Började som trea – slutade nästjumbo, 4,"här kollapsar musse" - 5, "här lägger sig svenskarna"
Björn skickat 2008-08-18 23:29:
kanske ska denna in på bronsplats :”Det mest obehagliga jag har upplevt i tv”

Staffan sa...

Nu vann hon kvartsfinalen också. Burkhatjejen. Burka. Burqha.