onsdag 6 augusti 2008

Uihur, ellergur?

OS-tacklingen ställer sig som sagt en smula tveksam till den stundtals hetsande mediebevakningen av Kina (For the record: vi är ju verkligen inte förtjusta i varken vettlösa terrordåd eller hårdföra diktaturer heller).
Dagens tt-text om bombdådet känns inte jätteobjektiv i tonen, men det var en annan sak som väckte min uppmärksamhet.

Angående de två personer som gripits för bombdådet: De ska också tillhöra uigurfolket, som är muslimer och i majoritet i Xinjiang. Det var ordet "majoritet" som förbryllade mig. Nu påstår jag mig inte sitta inne på några exakta demografiska siffror gällande Kinas befolkning, men så här är i varje fall den etniska sammansättningen i Xinjiang enligt Wikipedia (Kinas officiella siffror från 2000):

Uyghur 45.21%
Han 40.58%
Kazakh 6.74%
Hui 4.55%

1 kommentar:

Mikael K sa...

Det var väl det jag misstänkte. Ibland går det alldeles för snabbt även för en nyhetsbyrå, eller kanske speciellt för en nyhetsbyrå. Ellergur?