onsdag 27 augusti 2008

Otidsenlig glidtackling mot makten

Som Martin så riktigt påpekade i föregående inlägg så har idrott ingenting med politik att göra, och särskilt OS har ingenting med politik att göra. Fotboll har inte heller med politik att göra, och säg vad som överhuvudtaget i dagens läge egentligen har med politik att göra? Ens politiken själv? Idrott har ju som tidigare utretts inte heller med idrottsmannaskap att göra, för övrigt.

Vad kan då vara mindre modernt, mindre postmodernt, än att på ett helt orelativistiskt sätt ta ställning?

Pia Sundhage förde det amerikanska damlandslaget i fotboll till OS-guld. Efter det blev hon hjälteförklarad och nu vill president George Bush träffa henne, men hon vill inte träffa Bush.
Den 6 oktober är guldlaget bjudna till Vita Huset för en "meet and greet" med president Bush, men de får gå utan sin guldtränare.
- Jag har gjort ett val, jag åker inte dit. Dessa väggar skulle inte passa mig och det är bra att det blir en ny president. Jag skakar hellre hand med mina spelare. Det är varken roligt eller intressant att se Vita Huset.

(text-tv)

Inga kommentarer: