lördag 12 juli 2008

En hatförklaring

Aftonbladet presenterade i torsdags (jo, jag har legat i ett ovärdigt, upprört och blodigt krig med Comhem sedan dess) landslagets analys av spelarnas löpningar i matchen mot Ryssland.

Zlatan Ibrahimovic sprang klart minst av de svenska utespelare som spelade 90 minuter (8 651 m). Petter Hansson, näst mest stillastående, sprang drygt en och en halv kilometer längre (10 168 m).

I detta sammanhang vill jag bara påminna om Metros rubrik på matchdagen: Ikväll hänger det på Zlatan.

Del 1 i Glidtacklingens serie om medias okritiska och underförstått rasistiska hyllningar av (den visserligen fantastiske fotbollsspelaren) Ibrahimovic finns här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

"The great ones don't need to run", sa Brian Clough om Michel Platini under VM i Mexico 1986. Cloughies ord var sanna för 22 år sedan, det är de fortfarande.

Staffan sa...

Magnus:

Alltså, jag vet inte riktigt hur jag ska bemöta din kommentar.

Till viss del har du givetvis rätt. Zlatans spel bygger inte på djupledslöpningar, och vissa av hans spetskvaliteter kommer bäst till sin rätt om han inte först har sprungit livet ur sig.

Men lik förbannat så förlorade vi mot Ryssland på grund av att vi spelade med för många tillslag, vilket berodde på att spelarna rörde sig för lite.

Jag förstår att min grundläggande tanke, att peta Zlatan från landslaget, att "Raula" honom, kanske inte är realistisk. Men vi måste på något sätt lösa problemet Ibrahimovic, annars är en generation av svensk landslagsfotboll förlorad.

Och kanske värre än så; om Ibrahimovic utmålas som en förebild så kanske grunderna för den fartfyllda, effektiva svenska fotbollen skadas allvarligt. Och det finns det väl ingen som önskar?

Martin sa...

Det finns en slående likhet – och skillnad – med/mot Zlatan och en annan "utländsk" skåning: Martin Dahlin.
Minns hans "insats" mot Brasilien i VM-semin 1994, när han skadad sprang kanske tre meter och såsmåningom blev ordentligt uppläxad av lagkamrater, främst Brolin, och medier.
Den utskällningen väntar Zlatan fortfarande på, han är väl för mycket av prinsessan på ärten kanske. Eller om man inte får skälla på Zlatan för att man då får alla-skäller-på-kung-Zlatan-falangen på sig.
Jag tycker man ska säga till Helena att ta honom i örat.