måndag 30 juni 2008

Alles ist vorbei

Eftersom jag är en envis man höll jag på Tyskland ända in över mållinjen, ända över prisutdelningen och Blatters, förlåt Platinis, snygga manöver att ställa sig själv mitt i pokalhöjningen. Och eftersom jag är envis letar jag efter svaret på 0–1 hos tyskarna och inte den i går fenomenale Torres.
Vägrar tro att någon tysk skulle ha så dålig smak att han tog emot medaljen i egentillverkad t-shirt (Ramos) eller egna flaggan virad som en sarong (Torres)*. Men även en surgubbe som undertecknad fick till slut erkänna en del hemska sanningar.
Att tyskarnas taktik bara höll tills Aragones läst den och spelat schack med sina spelare.
Att Klose är en suverän anfallare, men att han i EM hade varit Koller-dålig i ett sämre lag. Eller Koller suverän i Tyskland.
Att en frisk Bernd Schneider kanske kanske hade kunnat ta tag i spelet. I så fall på "Schweinis" bekostnad. Det är trots allt roligare att vinna än att spela vackert.
Att spelet trillar ihop om firma Ballack/Frings inte har en bra dag.
Att det faktiskt var Senna, Xavi, Iniesta och Fabregas som gjorde tyskarna dåliga, eller i alla fall ännu sämre. Det ska jag inte glömma och så smått försöka pränta in i skallen.
Att allt snack om nya Spanien och gamla Tyskland mest är nonsens. Det var, som Jesper Högström skriver, inte det gamla Tyskland vi fick se.
Att Spanien-haussen och Tysklands-bashingen som kom igång under helgen nästan fick mig att måla ansiktet i svart-rött-guld.
Att spanjorerna var bättre.

Men jag undrar om det var rätt lag som vann. Hade gärna sett ett Kroatien i gruppspelsform i finalen.


* Fullt så illa som Materazzis hiskeliga hatt under VM-firandet 06 var det förstås inte, vi ska ha perspektiv på saker och ting.

Inga kommentarer: