lördag 14 juni 2008

E Viva Espana

Jag brukar tippa helgalet, så ta det för vad det är.
Men jag har på känn att Sverige gör en kanonmatch mot Spanien.
Elmander blir kungen av, är det Innsbruck de är i?
Elmander fotas i Expressen och Aftonbladet viftandes med en holländsk flagga. För nu är vi klara för kvartsfinal och vi blir tvåa i gruppen och får möta Holland, ett Holland vi nu slår för Zlatan är kung och Petter Hansson stoppar alla Robbens i hela världen och...

Ja. Alltså. Sverige gör en kanonmatch mot Spanien. 1-1 eller möjligtvis 1-2 blir det, spelar ingen roll för "vi" spelar så bra att vi bara mosar Ryssland i sista och går vidare.
Hela Sverige är i eufori.

Sverige gör alltså en kanonmatch mot Spanien. Kom ihåg det.
Kom också ihåg att vi sen åker på storspö mot Ryssland och euforin blir till ett vrålande som låter ungefär som "Avgå Lagerbäck!", trots att han var den ende som inte drabbades av euforin.
Den stora frågan är vem som gör en Glenn Hysén och offentligt kungör att man nu åtminstone kan åka hem och fira midsommar och bli packad.
Vissa saker var ändå roligare förr.

Men låtom oss först njuta av Elmanders nätrassel bakom en överspelad Iker Casillas.


I övrigt:

Vem var det förrresten som hade hitten "E viva Espana"? Sonja Hedenbratt? (hugskott)


Det var en lisa för själen att mitt i Hedmans "analyser" slå över till danska TV2 och lyssna på Flemming Toft och Thomas Helveg. Nästan lika bra som radion. "Nu gödslar de för tulpanerna, se som de blommar ut!" hojtade Flemming när det blev 4-1 och hela Young Boys arena blev orange.

Danska TV2 har hela danska sändningsrättigheterna för EM. De sände under fredagen ungefär hälften så mycket reklam som TV4 gjorde. Och de hade ingen Bojan heller . Eller Jihde. Bara snack mellan två killar som visste vad de pratade om.


Young Boys ja. Där spelade Prytz en gång. Och varför har "alla" schweiziska klubbar så konstiga namn? Servette, Grasshoppers, Young Boys, Xamax Neuchatel? Det sista är en ort, jag vet, men det är ändå konstigt. Och fult. Dessutom har Henri Camara, som sänkte Sverige i VM 2002, spelat där. Mats Gren var ju i Grasshoppers, liksom en gång Ove Grahn, och var inte Masse Magnusson i Servette en period?


Sen undrar man om Italien nånsin kommer att gilla Skandinavien. Först due-due i Portugal, sen Fröjdfeldts helt riktiga icke-offside och nu den norske pajasdomaren.

(Medan Staffan står för de korta och kärnfulla inläggen står jag för de vinglande, förvirrade ordmassorna.)

5 kommentarer:

Anonym sa...

så möts vi igen...

vad är your take on straffsituationen holland-frankrike? en holländsk spelare slänger sig fram för att täcka skott, bollen tar på handen och hade gått in annars...

men det är svårt att få det till avsiktligt och det är ju boll som söker hand och inte tvärtom.

jag kan inte riktigt se att det enligt reglerna är en solklar straff? varför säger då alla så på tv?

hjälp mig glidtacklingen.blogspot.com!

Staffan sa...

Martin: Du närmar dig den transcendentala traditionen med det här lysande inlägget. Dessutom tror jag och hoppas att du har mer ellermindre helt rätt.

Till Anton kan jag inte säga annat än: ja, du har nog rätt. Och det är så jäkla trevligt att du hänger härpå vår lilla blogg.

Anonym sa...

var ska man annars hänga? på birrofans?

Martin sa...

Jag är osäker, men lite berusad efter spanien-kampen (berusad på Tuborg, inte bra fotboll)kan jag bara komma ihåg att jag inte tyckte det var sraff, att killen inte hann dra undan armen, att det inte var frivilligt alls.

Martin sa...

Staffan: var allt lite trancenderande där ja, lite stolt över alla ord som kom över mig.
För övrigt tippade jag helt rätt med 1-2. Såååå stolt!